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Green Paper on mHealth: now online the consultation results

January 12, 2015

 

The Commission has finally published the results of the public consultation on mHealth launched thorugh the Green Paper in April 2014.

 

According to the Summary Report, 211 responses were received.

 

In brief:

◦    "97 respondents believe that strong privacy and security tools (such as data encryption and authentication mechanisms) are needed to build users' trust. Half of the respondents called for a strengthened enforcement of data protection and the rules applicable to mHealth devices.


    ◦    Nearly half of the respondents ask for more patient safety and transparency of information, by means of certification schemes or quality labelling of lifestyle and wellbeing apps. Nevertheless, some warn against the risks of over-regulation.

    ◦    Web entrepreneurs consider it difficult to access the market due to the lack of a clear regulatory framework, interoperability and common quality criteria.

    ◦    71 respondents think performance and safety requirements and liability rules applicable to lifestyle and wellbeing apps should be clarified, through legislation, self-regulation or guidance.

    ◦    A fifth of respondents believe more evidence is needed on the cost-effectiveness of mHealth. 21 respondents referred to specific studies and projects which have demonstrated efficiency gains. For example, according to one study, trials in the Nordic countries have shown that mHealth could generate a 50-60% reduction in hospital nights and re-hospitalization for patients with Chronic Obstructive Pulmonary Disease. The same study estimates that mHealth could reduce overall elderly care expenditure by 25%.

Respondents also suggested that:

    ◦    EU and national actions should ensure interoperability of mHealth solutions with Electronic Health Records (EHRs) for continuity of care and for research purposes.

    ◦    Greater emphasis should be put on actions to promote open standards and the use of the common open architecture or open Application Programming Interfaces.

    ◦    Health professionals, care-givers and users should be actively involved in co-designing mHealth solutions".

 

In the course of 2015, the Commission will discuss with the stakeholders the proposed suggestions in order to adopt further actions in this sector.

 

You can download each contribution here

Access to your EHR

The first results of the SUSTAINS project, a European consortium aiming to support the patient access to information and services.

 

Data show a significant success in the implementation of a model for healthcare delivery, where users have access to their electronic health records.

 

The results will be presented during the European Week of Regions and Cities (Open Days) on 9 October 2014.

 

 

Deontologia medica e ICT

English version

 

 

Il nuovo Codice di deontologia medica approvato dalla FNOMCeO (Federazione nazionale degli ordini dei medici chirurghi e degli odontoiatri) lo scorso 18 maggio a Torino ha innovato profondamente il precedente del 2006, aggiungendo 4 articoli che per la prima volta fanno fronte a questioni bioetiche di particolare interesse nell'attuale operare del professionista sanitario.

 

Il nuovo art. 76 ha ad oggetto la medicina estetica e poteziativa, sottolineando l'importanza che l'intervento del medico sia ispirato ai principi di precauzione, proporzionalità e rispetto dell'autodeterminazione della persona.

 

L'art. 77 si occupa della medicina militare, paventando i rischi del coinvolgimento della figura del professionista in occasione degli interventi di forza armata.

 

L'art. 78, in tema di tecnologie informatiche, stabilisce che:

"il medico, nell'uso degli strumenti informatici, garantisce l'acquisizione del consenso, la tutela della riservatezza, la pertinenza dei dati raccolti e, per quanto di propria competenza, la sicurezza delle tecniche.

Il medico, nell'uso di tecnologie di informazione e comunicazione di dati clinici, persegue l'appropriatezza clinica e adotta le proprie decisioni nel rispetto degli eventuali contributi multisciplinari, garantendo la consapevole partecipazione della persona assistita.

Il medico, nell'utilizzo delle tecnologie di informazione e comunicazione a fini di prevenzione, diagnosi, cura o sorveglianza clinica, o tali da influire sulle prestazioni dell'uomo, si attiene ai criteri di proporzionalità, appropriatezza, efficacia e sicurezza, nel rispetto dei diritti della persona e degli indirizzi applicativi allegati".

 

L'art. 79, infine, si concentra sull'innovazione e organizzazione sanitaria, definendo la partecipazione e collaborazione del medico.

 

 

A tali disposizioni hanno fatto seguito, integrandole, gli indirizzi applicativi approvati dal Consiglio nazionale della FNOMCeO riunitosi a Bari il 13 giugno.

 

Di particolare interesse è l'Allegato all'art. 78 che per la prima volta si occupa di disciplinare alcuni importanti aspetti del rapporto tra medico e nuove tecnologie sotto il profilo deontologico, enfatizzando la centralità del consenso (davvero) informato, l'empowerment del paziente, la complementarietà del servizio offerto per via telematica e non la sua esclusività, la tutela della salute come finalità dell'intervento medico coadiuvato dalle ICT, il ruolo del medico come garante dell'uso illusorio o distorto delle tecnologie dell'informazione a fini commerciali.

Embracing the potential of Big Data: The Communication on data-driven economy

"There is no separate digital economy. We have an economy that is digital". Neelie Kroes

 

With the Communication COM(2014) 442 final the European Commission responded to the European Council's Conclusions about digital economy, innovation and services and called for EU action to promote the right environment for a single market for big data and cloud computing.

 

The Commission's Action plan to bring about the data-driven economy of the future focuses on the following aspects:

a) community building (a European public-private partnership on data, an open data incubator, etc.);

b) developing framework conditions (fostering Open Data policies, enabling infrastructure for a data-driven economy such as cloud computing, 5G, and Internet of Things, etc.)

c) regulatory issues

 

In particular, the Commission proposes specific actions for the following legal issues:

- personal data protection and consumer protection;

- data mining

- security

- ownership/transfer of data.

 

The Commission will further consult with Parliament, Council, Member States and all relevant stakeholders to draw up a more detailed, multi-layered and evidence-based action plan for advancing towards the data-driven economy of the future and addressing Europe's future societal challenges.

 

See also the Staff Working Document accompanying the Communication on data-driven economy

 

 

Public consultation on Science 2.0 just launched!

3 July 2014

 

The European Commission's Directorates-General for Research and Innovation (RTD) and Communications Networks, Content and Technology (CONNECT) open a public consultation on "Science 2.0".

 

The three main objectives of the consultation are:

(1) to assess the degree of awareness amongst the stakeholders of the changing modus operandi;

(2) to assess the perception of the opportunities and challenges and

(3) to identify possible policy implications and actions to strengthen the competitiveness of the European science and research system by enabling it to take full advantage of the opportunities offered by Science 2.0.

 

 

To respond to the consultation click here

The deadline is September 30

La sanità elettronica va a regime in Trentino grazie al progetto TREC

A sei anni dall'avvio del progetto TREC - La Cartella Clinica del Cittadino - la sanità elettronica in Trentino è ormai divenuta una realtà pienamente operativa, concretamente fruita dagli utenti del servizio sanitario (leggi l'articolo). Siamo particolarmente lieti di rilanciare la notizia, visto che il gruppo di studiosi che anima il sito ehealthlaw.it ha collaborato fin dal 2008 alla definizione e alla realizzazione scientifica del progetto, curando la soluzione delle problematiche giuridiche che si frapponevano alla sua realizzazione.