Copyright History

 

Umberto Izzo

 

 

 

ALLE ORIGINI DEL COPYRIGHT E DEL DIRITTO D'AUTORE

Tecnologia, interessi e cambiamento giuridico

 

Postfazione di Roberto Caso (download it here)

 

 

Biblioteca di testi e studi

CAROCCI EDITORE

 

€ 25,50

2010  pp. 296  ISBN 9788843053148

 

SCHEDA VOLUME (go to the next pages for the English translation of the presentation and the table of contents, as well as for a downloadable excerpt)

 

 

Il volume esplora le dinamiche storiche, economiche e giuridiche che favorirono la formazione dei due concetti (e dei connessi sistemi di regole) che interpretano l’esigenza di tutelare la creatività in seno alla tradizione giuridica occidentale: il copyright anglosassone e il droit d’auteur francese, quest’ultimo antesignano dei modelli di diritto d’autore poi sviluppati dai sistemi di civil law continentali, fra cui quello italiano.

 

Nel far ciò l’autore percorre i circa 350 anni trascorsi dall’invenzione della stampa a caratteri mobili al rifluire delle grandi rivoluzioni che chiusero il Secolo dei Lumi, dimostrando come in tutte le esperienze giuridiche considerate l’assetto di tali regole sia sempre stato il prodotto di uno scambio fra quanti, gestendo ed implementando la nuova tecnologia, desideravano sfruttarne il potenziale economico (gli stampatori, i librai, gli editori e solo da ultimo gli autori) e i pubblici decisori (i sovrani e poi le assemblee legislative), che, col riconoscimento di questi interessi, potevano perseguire precise finalità politiche (dalla censura all’intento di incentivare lo sviluppo della conoscenza).

 

In tal senso la storia comparata del diritto d’autore rivela consapevolezze preziose allo studioso della proprietà intellettuale contemporanea, ma anche al cultore della tecnologia digitale e, più in generale, a chi è interessato allo studio dei fondamenti dell’economia della creatività nell’odierna fase di transizione dalla tecnologia della carta a quella digitale.

 


 

Si può acquistare il volume online qui.

 

Per richiedere una copia omaggio del volume è possibile scrivere ai seguenti indirizzi mail:

 

Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo. (se interessati a recensioni)

 

Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo. (se interessati ad adozioni)

 


 

English Presentation

 

The book analizes the historical, economic, legal dynamics which prompted the coming to existence of the two basic concepts (and of the two annexed systems of rules) which historically have interpreted the needs to protect the interests associated with the idea of creativity, i.e. the Anglo‐American Copyright and the French Droit d’ Auteur, this latter being the archetype of the copyright models developed later on by the legal systems of continental Europe.

 

This comparative research is carried out following an approach of law & technology. It purports to show how in the 350 years running from the Gutenberg’s invention to the great Revolutions which closed the Enlightment’ s century, the legal rules  which resulted from this historical process in England (with the 1710 Statute of Queen Anne), France (with the 1791 and 1793 revolutionary decrees), and US (with the IP Clause of the Constitution and the first federal copyright statute) were shaped by (and have been the product of) a relentless functional exchange between two actors.

 

On one side those (printers, booksellers, publishers, and only later the authors) who, having developed and being in control of the new technology of printing, were willing to exploit its economic potential. On the other the public decision makers (the kings and later the legislative bodies), which, by acknowledging the interests of the formers, could pursue the interests related to their own political agenda (from censorship, to the goal of promoting the advancement of knowledge).

 

Against this backdrop the comparative history of copyright may reveal new insights to scholars dealing with contemporary intellectual property, but also to scholars interested in the legal problems posed by digital technology, and more generally to anyone who wants to know more about the legal roots of the economics of creativity in the current time of technological transition (from paper to the digital).


 

ALLE ORIGINI DEL COPYRIGHT E DEL DIRITTO D'AUTORE/THE ORIGINS OF COPYRIGHT AND DIRITTO D'AUTORE

 

Tecnologia, interessi e cambiamento giuridico/Tecnology, Interests, and Legal Change

 

(the English translation of the title and the chapters of the book is provided here for the benefit of non Italian readers)

 

 

INDICE/TABLE OF CONTENTS

 

Prefazione/Preface

 

1. Tecnologia e interessi nella storia comparata del diritto d’autore/Technology and Interests in the Comparative History of Copyright

 

2. La stampa e la struttura istituzionale dei sistemi del privilegio in Francia e Inghilterra/Printing and the Institutional Structure of the Privilege Systems in France and Britain

 

3. Vicini al potere: dinamiche lobbistiche e regole della produzione libraria nella Francia e nell’Inghilterra del XVII secolo/Close to the Power: Interest Groups Dynamics and Book Industry Rules in XVII Century France and Britain

 

4. L’autore, un personaggio in prestito/The Author, a “Borrowed Character”

 

5. Il Secolo dei Lumi e la formazione degli archetipi del copyright e del droit d’auteur/The Enlightment Century and the Formation of the Legislative Archetypes of Copyright and Droit d’Auteur

 

6. Sulla natura giuridica del copyright: le corti inglesi interpretano lo Statute of Anne/On the Legal Nature of Copyright: English Courts Interpret the Statute of Anne

 

7. Metafore sul genio creativo: di chiavi, cancelli e doni alla collettività/Metaphors about the Creative Genius: Of Keys, Gates, and Gifts to the Collectivity

 

8. Donaldson v Becket, ovvero l’epilogo della booksellers’ battle/Donaldson v. Becket, i.e. the Epilogue of the Booksellers' Battle

 

9. Il droit d’auteur fra assolutismo e rivoluzione/The Droit d’Auteur between Absolutism and Revolution

 

10. Declamare per rivoluzionare: proprietà, sacralità e genio autoriale/Declaming in order to Revolutionize: Property, Sacredness, and the Genius of the Author

 

11. Nascita e sviluppo del droit moral/Birth and Evolution of the Droit Moral

 

12. Le necessità di una young nation: gli albori del copyright statunitense/The Needs of a “Young Nation”: The Dawn of US Copyright

 

13. La genesi della Intellectual Property Clause della Costituzione e la consacrazione della visione funzionalista del copyright statunitense/The Genesis of the Intellectual Property Clause of the Constitution and the Establishment of the Functional Vision of US Copyright

 

Postfazione. Alle origini del copyright e del droit d’auteur: spunti in chiave di diritto e tecnologia/Afterword. The Origins of Copyright and Droit d'Auteur: Remarks in a Law and Technology Perspective

di Roberto Caso

 

Bibliografia

 


Comincia a leggere il libro (free download)

 

Download the original table of contents (in Italian)

 

Download an excerpt of the first chapter  (in Italian)

 

Download the afterword by Roberto Caso (in Italian)